1. Melodie-uitleg-opdrachten

1. Melodie; spelletjes https://nl.pinterest.com/Gerarddus/muziekspelletjes-melodie/

Uitleg "MELODIE".;

De melodie wordt door de opeenvolging van tonen die als je ze hoort afwisselend van boven naar beneden of gelijk zijn.

by the way, tonen kun je horen, noten kun je zien !

Lange tijd was dat in het westen het belangrijkste, de melodie hoe lang een toon duurde was niet zo belangrijk als ie maar mooi was of zingend of spelend of beide. In veel culturen is daar nog iets van te horen het stampende ritme is niet belangrijk.....en je hoort nauwelijks dat het een maatsoort heeft.

In het westen, Europa dus, was men druk bezig met regelen van zaken, boeken werden geschreven en er werd druk geadministreerd.

Ook muziek begon men binnen de lijntjes te brengen te vangen als het waren.

Eerst na allerlei geexperimenteer zonder lijnen en met 1 lijn kwam men uit op een werkzame notatie het Gregoriaans

omdat het in de periode van Paus Grogorius is ontstaan. 

Nadat de pater Guido van Arezzo de 5 lijntjes had vastgesteld/uitgevonden, is de muzieknotatie in een stroomversnelling geraakt.

Eindelijk was er een systeem die overal kon worden begrepen en uitgevoerd; een taal dus eigenlijk, of je nu Russisch of

Chinees of noem maar op je moedertaal was, muziek was overal nu gelijk en grens overschrijvend...

Met de ritmische toevoegingen werd er heftig met stemmen en instrumenten geexperimenteerd, dubbelstemmen , solostemmen, melodie instrumenten en later de slaginstrumenten.

Omdat muziek hoofdzakelijk als religieus middel werd gebruikt werd het ritme eerst niet ontwikkeld dansen bv werd gezien als porno en werd niet in het openbaar gedaan.

In andere delen van de wereld waren andere ontwikkelingen gaande waar vooral Afrika het belangrijkste was daar was het ritme

het middel om met elkaar te communiceren en al ver gevorderd..

In china was de ontwikkeling gelijk als in europa vrijwel melodisch, ook werd daar niet gedanst maar opera werd daar

van oudsher, (zingend zeggend spelend toneel) wel weer beoefend.

In andere gebieden werd melodie gebruikt om met elkaar te communiceren met fluiten.

Rusland werd zeker tot de 1e wereld oorlog tot Europa gerekend en is dat volgens mij nog steeds; een voornamenlijk Europees land in ieder geval een buurland en waren dezelfde hoofdzakelijk Europese ontwikkelingen gaande.

Zuid Amerika was nog in ontwikkeling en werd vrijwel tot de 2e wereld oorlog coloniaal bestuurd door westerse landen.

Een van de voordelen van de slavernij is de ontwikkeling van de pop of westerse muziek geweest het ritme kreeg een meer permanente vorm en de eigen rituelen op de plantages waren voornamelijk bewegings rituelen die zich naar dansen ontwikkelde.

Met deze mix van muziek van alle continenten in Amerika ontwikkelde zich de westerse muziek.

De ontwikkelingen van de verschillende danssoorten in noord en zuid amerika van jive, rockandroll,blues enzenz.. tot en met de tango of rumba is wel bekend.

Vaak werden in deze landen en binnenlanden geimproviseerd op allerlei zelf gemaakte instrumenten. calebas, oliedrums of de sigarboxgitaar.

Goed de melodie kon worden vastgelegd en de keizer van de westerse muziek J.S.Bach maakte daar graag en veelvuldig gebruik van, de hulpjes trokken de lijntjes of schreven de noten in het net....

Bij Beethoven begon voor het eerst met de invoering van de metronoom de snelheid en ritme in de muziek belangrijk te worden,

werd er bij Bach of Mozart soms te snel of te langzaam gespeeld bij Beethoven werd het absoluut vastgelegd en overal op dezelfde manier gespeeld van New-York tot oll Pekel zullen we maar zeggen.

vragen om te beantwoorden uit deze leestest;

1. Wat was in Europa rond 800 het belangrijkste doel van muziek .

2. Wat werd bij de ontwikkeling van Europa steeds belangrijker.

4. Wanneer in welke eeuw dus, was Guido van Arezzo aktief.

5. Uit hoeveel lijntjes bestaat het Grogeriaans ??

6. Het systeem van opschrijven kon dan ook een.....genoemd worden.

7. In welk continent was het ritme sterk ontwikkeld.

8. Wat was het doel van dat ritme op dat continent.

9. Wat was het doel van het melodie zingen in Europa.

10. Wat was van zeer grote invloed op de westerse muziek.

11. Dansen is eigenlijk ontstaan door...

12. noem 5 zelfgemaakte melodische muziekinstrumenten uit zd. Amerika die de mensen zelf ontwikkeld of

uitgevonden hebben.

13. Welke componist begon met het strak noteren van de muziek

14. Welk hulpmiddel/uitvinding had hij daarbij.

15. Wat was het voordeel van dat hulpmiddel...

16. By the way, wat is het verschil tussen noten en tonen ?

Opdrachten te beantwoorden met behulp van het internet (GOEGELEN)

1. Hoe was de volledige naam van Beethoven.

2. Wat betekend Beethoven.

3. wanneer leefde hij.

4. In welk land was hij geboren.

5. Noem 5 bekende muziekstukken van hem.

6. download een plaatje van Beethoven.

7.Welke 2 landen of volkeren hadden nog meer muziek geprobeerd te vangen.

8. Noem een voorbeeld van een experiment met het noteren van muziek.

9. Download hier een voorbeeld van.

10. Download een voorbeeld van Gregoriaanse muziek.

11. Was Gregoriaanse muziek overwegend instrumentaal of werd het hoofdzakelijk gezongen?

12.Wanneer in welke eeuw was Paus Gregorius aktief.

13.Waar woonde Paus Gregorius in welke stad.

14.Waar kwam Guido van Arezzo vandaan

15. Download een afbeelding van Guido van Arezzo.

16.Zoek een lied op waar paralel stemmen in wordt gebruikt en download de snelkoppeling . (youtube?)

17.Zoek een voorbeeld van traditioneel Afrikaans communiceren met ritme(instrumenten) en download de snelkoppeling.

18. In welk land werd fluit melodieen gebruikt om met elkaar te communiceren ?

19.Zoek op en verzamel 2 stijlen muziek die door de slavernij in de slavernij zijn ontwikkeld, voor de 20e eeuw.

20 Welke 2 muzieksoorten ontwikkelde zich in het begin van de 20e eeuw rond de belangrijke steden, New Orleans

en Chicago.

21.In welke 2 muziekstijlen waren door "Europese bewoners" ontwikkeld in de VS. in de eerste helft vande 21 eeuw.

wat had de klogdancing daar voor functie bij.

22. Noem 2 overeenkomsten  tussen klogdancing en square dancing.

22. Download een voorbeeld van een sigaarkist gitaar.

23. Download een voorbeeld van een ander primitief instrument wat uitgegroeit is naar een volwaardig instrument in Zd. Amerika.

24. Als bij de muziek van Bach of Mozart "snel spelen" stond genoteerd wat was dan vaak het verschil in uitvoering.

25. download een plaatje van de metronoom.

26. leg uit hoe een metronoom werkt

27. Hoe en waar noteerde Beethoven de informatie over de snelheid van spelen en gebeurt dat nu nog steeds zo.

 

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2019 - 2024 WindoW 59 | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel